kilsajahdin-tarina-kansikuva

Tavoitteena hyvä kunto – mistä lähteä liikkeelle?

Kunto oli päässyt repsahtamaan. Yhdellä oli ylipainoa, toisella reistaili terveys ja kolmas tuskaili huonon kunnon kanssa. Kaikille oli yhteistä, että ajatus lähteä puhisemaan aktiiviliikkujien pariin salille tai jumppaan tuntui vieraalta ja monet markkinoilla olevat liikuntapalvelut liian tehokkailta tai aggressiivisilta liikunnan aloittelijan taklattavaksi. Tarvittiin laji, jota kaikki voisivat harrastaa yksin tai vaikka yhdessä ja joka tällä kertaa saisi jatkamaan pidempään kuin niillä monilla edellisillä kerroilla.

Kuntoilu aloitettiin lähtemällä kävelemään, vaikka se aluksi tuntui liian vanhanaikaiselta, tavalliselta, mummojen murkinalta. Niinpä joku oli yrittänyt juosta, mutta todennut sen alkukuntoon nähden liian vaativaksi ja ottanut tavoitteeksi siirtyä ajan kanssa kävelystä juoksuun. Toinen oli ottanut lenkkiä tehostaakseen mukaan sauvat ja todennut sen hyväksi keinoksi pitää kävelyrytmiä yllä. Kolmas paineli useana iltana viikossa pieniä kävelylenkkejä ja oli aika tyytyväinen, kun lenkit hiljalleen pitenivät.

Yksinkertainen laji, jonka jokainen meistä osasi. Tuntuihan se vähän tylsältä eikä mitenkään trendikkäältä. Oli nieltävä asenteensa ennen kuin huomasi kävelyn olevan yhtä tehokasta kuin juoksu, hitaampaa vain. Tärkeintä oli, että kaikilla kunto alkoi hiljalleen kohentua ja kävelyistä tuli viikko viikolta helpompaa. 

Mielenkiinnon ylläpitämiseksi ja säännöllisyyteen päästäksemme merkittiin liikutut kilometrit muistiin ja pidettiin siten pientä kisaa keskenämme. Tahattomasti siinä samalla tuli näkyviin oman jaksamisen lisääntyminen ja kunnon kehittyminen. Innostuneena etsimme netistä tietoa kuinka paljon pitäisi liikkua hyvän peruskunnon ylläpitämiseksi ja laskimme itsellemme viikkotavoitteet eli kuinka monta kilometriä viikossa piti kävellä. Valitsimme tarkoituksella kilometrit mittariksi, sillä toisin kuin aika, kilometrit ovat armottomia ja niitä kertyy vain kun liikkuu. 

Näin pienillä asioilla saimme pidettyä itsemme ja toisemme säännöllisesti kävelylenkeillä läpi vuoden. Mielessä alkoi kehkeytyä ajatus, että joku muukin voisi saada avun ja innostuksen peruskunnon etsimiseen ja ylläpitämiseen samoilla keinoilla ja näin yksinkertaisella ja säännöllisellä liikunnalla. Syntyi kilsajahti, kunnon kohottamisen, liikunnan lisäämisen ja edistymisen seuraamisen apuväline nettiin. Laitettiin mukaan myös tiimiosio, jossa keskinäinen kisailu on mahdollista ☺  

Aloitimme liikunnan kävelystä ja juoksukunnon tavoittelemisesta. Ensimmäisen vuoden palautteen perusteella olemme lisänneet mukaan mahdollisuuden merkitä  myös hiihto- ja pyöräilykilsat. Tavoitteenamme on pitää Kilsajahti yksinkertaisena ulko- ja perusliikuntaan innostavana palveluna.

Oma jahtimme kilsojen parissa jatkuu, tämä kun on maraton eikä sprintti. Kehitämme myös Kilsajahtia edelleen ja toivomme, että palvelusta löytyy mahdollisimman monelle kipinä ulkona liikkumiseen ja peruskunnon löytämiseen ja ylläpitämiseen. Sillä sen me olemme todenneet, että mitä enemmän kilsoja, sen parempi kunto!

Comments are closed.