lähtö

Näin pysyn kunnossa ja liikkeellä myös talviaikaan

Kunnossa pysyminen vaatii säännöllistä liikuntaa. Mikä pitää minut liikkeellä ympäri vuoden?

Viime aikoina olen jatkuvasti törmännyt otsikoihin, joissa päivitellään huolestuneena, kuinka niin aikuiset, nuoret ja lapset istuvat liikaa ja liikkuvat liian vähän. Aina näitä otsikoita lukiessa tunnen piston sisälläni, sillä makaan todennäköisesti juuri sohvalla rankan istumatäyteisen työpäivän jälkeen. Työmatkan olen kulkenut autolla tai bussilla niin, että kilometrejä ei ole alle päivän aikana paljoa kertynyt. Tunnen pistoksen.

Kun pistoksen tuntee riittävän monta kertaa alkaa sitä väkisinkin ajattelemaan: Liikunko oikeasti riittävän paljon pysyäkseni kunnossa? Tähän kysymykseen ei ole nimittäin omasta mielestäni kovin helppo vastata, eikä kukaan tietenkään halua ajatella liikkuvansa liian vähän. Aloin kuitenkin miettimään asiaa.

En ole moneen vuoteen harrastanut säännöllisesti mitään. Käyn ajoittain lenkillä kun sille päälle satun ja toisinaan innostun käymään kuntosalilla. Kuntosalikorttiin en uskalla sitoutua pitkäksi aikaa kerrallaan sillä tiedän sen jäävän ajoittain liian vähälle käytölle, jolloin potisin sen omistamisesta vain huonoa omaatuntoa. 

Koen olevani kausiliikkuja. Välillä kipinä iskee kovaakin ja ulkoilutan lenkkitossujani lähes joka ilta, mutta välillä taas ulos tai kuntosalille lähteminen ei kiinnosta ollenkaan. Olen huomannut että tähän liikuntainnostukseen vaikuttaa hyvin paljon se mikä vuodenaika ja millainen keli ulkona on.

Kesällä tulee helposti liikuttua enemmän kun ulkona on kiva keli ja paikasta toiseen tulee liikuttua helposti kävellen tai pyörällä. Kaunis ilta-aurinkokin saattaa ajoittain innostaa myöhäiselle kävely- tai hölkkälenkille. Toista se on vuoden pimeimpään aikaan marras-joulukuussa, kun auringonvaloa ei Suomessa montaa tuntia näe, eikä muutamaan vuoteen ole lumikaan viihtynyt maassa. 

Näitä pimeitä, kylmiä ja märkiä jaksoja meillä on Suomessa aika paljon enemmän kun niitä kauniita aurinkoisia ja lämpimiä, jotka houkuttelevat ulos liikkumaan. Siksi erityisesti tähän aikaan vuodesta tarvitsen muistutusta ja lisämotivaatiota siitä miksi lähtisin työpäivän jälkeen ulos pimeään, mahdollisesti jopa vesisateeseen kävelemään, juoksemaan tai pyöräilemään. Kotisohva on nimittäin paljon houkuttelevampi vaihtoehto.

Pitääkseni itseni kunnossa pyrin pysymään liikkeessä ympäri vuoden, mutta se miten liikun saattaa vaihtua kauden mukaan. Nyt muistutan itseäni siitä, että pienilläkin liikuntahetkillä ja teoilla on merkitystä, mikä kannustaa harppomaan portaita ylös ja valitsemaan kulkuvälineen, joka ei viekkään suoraan ovelta ovelle. Kesällä työmatka taittuu pyörällä ja kelit houkuttelevat viettämään aikaa ulkona ja kävelemään ympäri kaupunkia. 

Tärkeintä nyt on pysyä liikkeessä ja kiinnittää huomiota valintoihin, joita arjessa teemme lisätäksemme liikuntaa. Liikkuminen unohtuu nimittäin helposti kokonaan, jos emme anna arvoa pienille liikuntateoille ja -hetkille silloin kun liikunta muuten ei innosta. Liikkeellä pysyminen ja pienet teot pitävät minut aktiivisena talviaikaan, mikä kannustaa kaivamaan lenkkitossut komerosta heti kun aurinko tulee taas houkuttelemaan ulkoilmaan!

Kilsajahti ohjaa ja auttaa pysymään kunnossa. Ota maksuton palvelu käyttöön ja aloita kunnon kehittymisen seuraaminen kilsajahti.fi !

 

IMG_1765 (1)

Anni 25v.

Entinen koripalloilija, joka nykyään etsii uutta tapaa pitää itsensä säännöllisesti liikkeessä. Juoksukuntoa jahdattu takaisin nyt 2 vuotta ja pikkuhiljaa hölkkälenkit alkaa vaihtua juoksuaskeliin. Kunto pysyy yllä mm. kävellen ja kesäkaudella pyöräillen, kankeutumista koitan välttää joogan avulla.

Comments are closed.