Vinkit kaamoslenkkeilyyn

Näillä vinkeillä saat itsesi liikkeelle kaamosaikaan!

Marraskuun pimeys haastaa aktiivisenkin ulkoilijan motivaatiota. Päivä tuntuu lyhyeltä ja sohva houkuttelee jäämään sisälle lämpimään, joten lenkille lähtemiseen täytyy koittaa keksiä toimivia kannustimia. Yleensä suurin vaikeus on liikkeelle lähtemisessä, sillä kun itsensä saa viimein ovesta ulos tulee usein helposti vedettyä pidempikin lenkki kun mitä aluksi olisi voinut uskoakaan. 

Kokosimme omat vinkkimme millä sohvan houkutukset saisi vältettyä ja itsensä saisi kangettua ulos ulko-ovesta jopa kurjimmalla loskakelillä!

1. Vaihda lenkkikamat päälle heti kotiin tultuasi

Sovi itsesi kanssa, että laitat lenkkikamat päällesi heti kun pääset kotiin ja päätä vasta sitten lähdetkö lenkille. Lenkkikamat päällä ajatuksesikin suuntaavat jo lenkkipolulle ja sohvan houkutukset on helpompi taklata! 

2. Lupaa vähemmän, todennäköisesti toteutat enemmän

Jos jo valmiiksi suunnittelet lähteväsi pitkälle juoksulenkille, on sinun vaikempi saada itsesi motivoitua astumaan ovesta ulos. Siksi lupaakin että riittää että vähintään kierrät korttelisi ympäri, sillä päästyäsi ulos tuskin maltat ihan heti palata takaisin sisälle kun kerran lenkkaritkin on jo jalassa!

3. Sovi kaverin kanssa lenkkitreffit! 

Yksin lenkki on helpompi skipata, mutta jos olet tehnyt kaverin kanssa lupauksen treffata lenkkipolulla kehtaat tuskin jättää kaveria pimeään odottelemaan!

4. Ota itsellesi tavoite ja sitoudu siihen! 

Tavoitteen asettaminen motivoi usein jo siksi, että sen asettamalla tulet miettineeksi, minkä takia lenkkiä ei kannata jättää väliin. Mitä konkreettisempi tavoitteesi on, sitä palkitsevampaa ja helpompaa sen täyttäminen myös on. Siksi kilometritavoite viikolle on hyvä tapa motivoida itsensä liikkeelle, sillä sen avulla voi myös helposti seurata kun tavoite on kerätty täyteen!

5. Kokeile juoksumattoa!

Joskus pelkkä pimeys on se syy, miksi ulos ei huvia lähteä. Kokeile siis vaihtaa pimeys sisätiloihin ja kerää kilometrit talteen juoksumatolla!

6. Hyödynnä päiväsaika!

Kävele ruokatunnilla vähän kauemmas lounaalle ja nauti valoisasta ulkoilmasta kun sitä on tarjolla. Samalla saat myös lisäenergiaa loppupäivään!

7. Kokeile lenkkeilyä sateessa, se voi olla yllättävän virkistävää!

Sateella lenkkeily voi olla virkistävää, kunhan sinulla on vain kunnon varusteet! Hanki vettä hylkivät ulkoiluvaatteet ja nauti raikkaasta ja hapekkaasta ilmasta sekä todennäköisesti ruuhkattomista lenkkipoluista!

8. Mieti lenkkipäivät etukäteen!

Kun mietit lenkkipäivät jo valmiiksi viikon muun ohjelman mukaan tulee lenkille myös helpommin lähdettyä. Päättämällä etukäteen päivät jolloin on lähdettävä lenkille, et anna itsellesi niin herkästi mahdollisuutta siirtää lenkkiä seuraavalle päivälle. Lähdet lenkille niinä päivinä kun olet päättänyt ja jäät kotiin niinä jolloin lenkki ei ole kalenterissa.

9. Jos juoksu ei maistu, kävele!

Kuka sanoo, että lenkillä on pakko juosta? Jos juokseminen ei houkuttele niin lähde rauhalliselle kävelylenkille. Kävely on hyvää peruskuntoilua ja kävellen tulee usein tehtyä myös pidempi lenkki kuin juosten. 

10. Päätä lähteä!

Loppupeleissä kaikki on kiinni siitä päätätkö lähteä vai jäädä kotiin. Jo pelkkä päätös lähteä liikkeelle on tärkeä ja silloin olisi hyvä koittaa muistella sitä hyvää fiilistä mikä lenkin jälkeen tulee joka kerta oli lenkki kuinka pitkä tahansa. Palkitsevaa on jo se, että lähdit etkä antanut sohvan houkutuksille periksi!

 

Comments are closed.