UKK kansalliset terveysliikuntasuositukset

Liikuntasuositukset hyvä tavoite – Kilsajahti auttaa alkuun

Moni tuskailee liikkumattomuuden ja liikunnan välimaastossa. Joka viides suomalainen kertoo liikkuvansa kuten liikuntasuositukset ohjeistavat eli reippaasti kävellen 2,5 tuntia viikossa ja huoltaa sen lisäksi lihaksistoa kahdesti viikossa. Todellisuudessa näin tekee vain alle viisi prosenttia, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemästä tutkimuksesta.

Ihmiselle, joka on tottunut harrastamaan liikuntaa vähän tai epäsäännöllisesti, voi olla pitkä matka toistuvaan ja useamman viikkotunnin vaativaan liikuntaan, johon UKK-instituutin kansalliset terveysliikunnan suositukset meitä ohjaavat. Liikkua kuitenkin pitäisi, sillä terveillä liikunta ehkäisee sairauksia ja sairailla hoitaa niitä.

 

Kilsajahti suosittaa – kilometri kerrallaan

Liikuntasuositukset voi ottaa itselleen tavoitteeksi ja maaliin kannattaa edetä pienin askelin. Kilsajahti pohjautuu yleisiin terveysliikuntasuosituksiin, mutta ohjaa liikuntaa harrastamattomat aloittamaan liikkumisen kevyesti. Liikunnan määrää kannattaa nostaa sitä mukaa, kun viikon kilometrit tulevat kevyesti kokoon. Kaikki lisääntynyt liikunta on hyvästä, edetään kilometri kerrallaan!

www.kilsajahti.fi

 

Comments are closed.