Kävely on tehokas tie kuntoon

Kävely on tehokas tie kuntoon!

Kävely on loistava tapa pitää yllä fyysistä kuntoa. Se on helppoa, halpaa ja tehokasta, sillä lähes jokainen meistä osaa kävellä ja jokaisen lenkkipolku alkaa heti ulko-ovelta. Reippaasti kävelemällä tunnissa kertyy 5-6 kilometriä ja muutamalla viikoittaisella lenkillä kuntoa on helppo pitää yllä. Kävelylenkin mielenkiintoa voi kasvattaa reittivalinnoilla ja monipuolisuutta vaihdella maaston mukaan.

Näin kävely tekee hyvää!

1. Keho kiinteäksi!

Kävely vahvistaa lihaksia ja siinä samalla polttaa rasvaa ja muokkaa vartaloa erityisesti reisistä ja takamuksesta. Kun otat kävelysauvat mukaan lenkille, saat myös ylävartaloa kuosiin. Kun lihakset ovat kunnossa, oman kehon hallitseminen on helpompaa.

2. Aivosolut liikkeelle!

Kävellessä ajattelu kirkastuu, aivot virkistyvät ja uudet ideat lähtevät liikkeelle. Tarkkaile ympäristöä uusin silmin, ihmettele ja  hämmästele, anna mielen vaeltaa! Säännöllinen kävelyharrastus auttaa myös muistamaan paremmin.

3. Verenpaine ja kolestrolit kuriin!

Lenkkipolulle kannattaa lähteä vahvistamaan omaa terveyttään. Verenpaine ja kolestroliarvot lähtevät laskuun, kun kävelylenkeistä tulee säännöllisesti toistuvia. Reipas kävely laskee myös diabetesriskiä ja auttaa painonhallinnassa. Pienetkin kävelypyrähdykset ovat merkityksellisiä.

4.  Stressit hallintaan!

Kävely tekee iloiseksi ja lievittää stressiä. Erityisesti luonnossa liikkuminen rentouttaa ja häivyttää arkea häiritseviä ajatuksia. Lintujen laulu, raikas ilma ja hyvällä onnella myös auringonpaiste tuovat hymyn huulille ja kaikenlaiset elämykset ruokkivat luovuutta. Kävellessä ja kilsojen kertyessä mielihyvä kasvaa ja olo piristyy!

5.  Kävelystä saa helpon ja monipuolisen liikuntarutiinin

Säännöllisesti nautittuna kävely on tehokas liikuntamuoto ja kestävyyskunnon ylläpitäjä. Se sopii kaikille sunnuntaikävelijästä tehotreenariin – erilaisia mausteita vain kokeilemaan!

  • – Ota sauvat mukaan –  yläkropan lihakset voimistuvat
  • – Haasta itsesi mäkimaastossa – aktivoi uusia lihaksia käyttöön
  • – Vuorottele nopeutta – kohottaa kuntoa
  • – Vaihtele lenkkien pituutta ja reittejä – monipuolisuutta harrastukseen
  • – Anna musiikkia korville – rytmiä kävelyyn.

 

6. Haasta itsesi ja koe onnistumisen iloa Kilsajahdissa!

Innostu jahtaamaan kävelykilsoja ja pysy kunnossa Kilsajahdin opastuksella. Kilsajahti kertoo kuinka hyvin pidät kunnostasi huolta, kun liikut säännöllisesti ja kirjaat kilsat talteen.

  • – Aseta tavoite viikolle ja mieti samalla mitä haluat saavuttaa pitemmällä aikavälillä.
  • – Kirjaa liikutut kilometrit ylös – se kannustaa liikkumaan lisää.
  • – Seuraa palautetta, innostu ja nauti omista saavutuksista!

 

kilsajahti-vaalea_pohja

Helppo tie hyvään kuntoon!

#kilsajahti

Comments are closed.